Skrevet den

4 spørgsmål om grafisk design

Jeg har igen modtaget et spørgsmål fra en elev, denne gang er det Sofie, som går i 10. klasse og er ved at skrive OSO om grafisk design.

Da svarene måske kan komme andre til gode, har jeg valgt at lægge dem op her på bloggen.

Sofie har stillet mig følgende spørgsmål:


Hvordan kan man så som grafisk designer forøge sine jobmuligheder?

Lad det skinne igennem, at du elsker grafisk design. At det er mere end blot et 37-timers job. Leg med grafik i din fritid. Ikke fordi du skal, men fordi du ikke kan lade være. Og fordi der er en voldsom læring i det at lege løs. Uden agenda og de obligatoriske deadlines. Jeg leger fx her på min blog.

Derudover er der jo også altid en udvikling at følge. Sørg for at holde dig opdateret. Find inspiration. Deltag i kurser, workshops, efteruddannelse med mere. Jeg har arbejdet med grafisk design i mere end 15 år, og arbejdet det samme sted i snart 7 år. Det er vigtigt for mig, at få indspark fra andre steder. Og der er heldigvis bunker af inspirerende steder lige ved hånden. Hele tiden. Fx kan jeg rigtig godt lide at bruge Pinterest og følge grafiske ildsjæle på nettet.

Er man til tutorials er et site som http://blog.spoongraphics.co.uk/ ret interessant. Og han samarbejder med nogle andre, der fx leger en del med typo. Spændende folk at følge :)


Hvordan kan man gøre sit arbejde mere originalt?

Originaliteten opstår ved at arbejde med tingene. Og have tid til at lege med tingene. Du vil uden tvivl få din egen stil med tiden. Det er altid tilladt at hente inspiration, men insistér på at give tingene twistet, der gør det til dit eget. Det er ikke ok at kopiere. Og det vil heller ikke give dig den personlige tilfredsstillelse, det er at levere et godt stykke arbejde, som kunden er lykkelig for.


Hvad kan en grafik som grafisk designer laver, som man ikke bare kan hente på nettet? 

Man ved det, når man ser det. Og har det i hænderne…

Nej, det er sådan et spørgsmål, hvor alt hvad jeg siger let lyder lidt hult. Men jeg skal forsøge med så objektivt et svar som muligt.

Der findes helt sikkert fin grafik online. Jeg er også blevet præsenteret for logoikoner, hvor min umiddelbare reaktion var, at det så da ganske godt ud. For det gjorde det. Men ofte er koblingen fra grafik og kunde bare ikke stærk nok. Der er ikke arbejdet målrettet med et ikon. Man har ikke forholdt sig til kunden, målgruppen, produktet. Man arbejder med nogle generelle følelser og associationer. Og du sidder med et ikon, som firmaet i nabobyen også kan risikere at købe.

Når jeg laver et logo, får man typisk en præsentation på mellem 15 og 20 sider. Her gør jeg rede for tankerne bag. Farvevalg. Valg af typografi. Anvendelse på tværs af platforme. Store såvel som små og online såvel som offline. Og som kunde er man tryg ved det personlige i processen – og ikke i tvivl om anvendeligheden.

Men det vil altid blive et valg, der vil stå åbent og alle frit for. Jeg er ikke i tvivl om, at vores kunder er glade for at se processen bag og eje noget, der er helt og aldeles deres.

 

Jeg ved at man som freelancer arbejder på sin egen tegnestue, men hvilke andre forskelle er der på at arbejde som freelance og arbejde for et firma?

Ja, som freelancer er man sin egen herre og arbejder typisk sammen med både flere bureauer og flere kunder. Man bliver tilkaldt, når der er brug for en ekstra hånd, eller den ekspertise, man nu engang har. Jeg har ikke selv arbejdet som freelancer (andet end en enkelt måned, så det tæller ikke en masse), så jeg er ikke super klog på feltet. De freelancere, vi arbejder sammen med er primært tekstforfattere og fotografer. Den grafiske produktion, er det mit indtryk, at de fleste bureauer holder i huset. Fordelen ved at være freelancer er vel sagtens friheden. Ulempen kan være, at du ikke er garanteret en indtægt. Der er ingen fast løn, så kommer opgaverne ikke, må du spise luftfrikadeller :)

Jeg håber, det var svar nok.

/Tine

Skrevet den

Illustrationer til fødselstavler

Illustrationer til fødselstavle

Selvom online marketing og alt digitalt har fået sit tag i mig, vil det aldrig ændre på det kreative og grafiske dna, jeg lykkeligvis bærer på.

Jeg elsker det strategiske i online marketing. At været “agenten” på mission impossible, der knækker koden og sejrer på Google podiet. Det er for fedt(!)

Men jeg elsker også farver. Former. Kreationer. Og visuelle udtryk. Og ja her på min blog får jeg jo lov at forene det hele. Så what’s not to like.

De seneste uger har jeg arbejdet med nye fødselstavler til webshoppen. Mit ønske var en serie meget enkle fødselstavler med minimalistiske (og genkendelige) dyr, der skulle stå frem i en enkelt farve, som var de klippet ud i karton.

Det første dyr, jeg brugte i mit layout var anden, som jeg tidligere havde tegnet til en badeværelsesplakat. Så vidt så godt. Den var hurtigt i hus.

Men der var flere dyr i pipelinen. Jeg mærkede en elefant komme marcherende, og en hval var også hurtigt vedtaget. Store skønne dyr med enkle linjer og dog stor karakteristika.

Fødselstavle - plakat med hvaler

De tre første dyr er nu tegnet færdige og taget i brug, men der er flere på skitseblokken – og lur mig om ikke nogen af dem ender i Illustrator og efterfølgende på en fødselstavle eller to.

Vi får se :)

Hvis du vil se de første fødselstavler med ænder, hvaler og elefanter er det bare at klikke lige her

Håber du har en dejlig dag.

/Tine

Skrevet den

SeoDay 2016 – first impressions

Seoday 2016SeoDay indtager Danmark

SeoDay er ikke et nyt koncept.

Det har eksisteret i flere år.

Men i dag var der danmarkspremiere.

Og jeg havde billet. Ret fedt(!)

Keynote ved Thomas Rosenstand

Efter tjek-ind og morgenmad var vi klar til at gå i gang med et ret tæt-pakket program på SeoDay 2016. Keynote blev leveret af Thomas Rosenstand, som i vanlig stil havde sit publikum i sin hule hånd.

Det havde han også, da jeg tilbage i 2001-2006 kaldte ham “chef” og arbejdede som grafisk designer hos Concept Interest. Det var dengang, hvor hjemmesider pludselig blev “the shit”, både firmaer og reklamebureauer måtte forholde sig til. Og seo så dagens lys.

Dengang var seo og de virkemidler, man arbejdede med pænt anderledes, end de værktøjer, vi gør brug af i dag. Fx lå Concept Interest nummer 1, hvis du søgte på “reklamebureau København”. Et ret imponerende move, men selvfølgelig samtidig lidt fjollet og i dag går sådanne “narrestreger” ikke. Google vægter relevans, som noget af det højeste, og søger man et reklamebureau i København, ja så er bureauet i Ladelund i Nordjylland ikke implicit det mest relevante resultat.

Men at man kunne skaffe sig den placering i Google, var jo et signal om, at her var et firma, der kunne noget med det dersens seo. (Og ja, det var lidt svært ikke at grine lidt i skægget).

Meget har ændret sig siden da, men Thomas er fulgt med ændringerne og i dag anses han for en af de grand old seo-guruer og netop derfor, havde han fået taletid i Kolding ved dagens SeoDay.

Og der blev rusket op i os. Fx tilstår jeg gerne, at der der med mikrodata her på sitet… Det har jeg nok skubbet lidt fra mig. Men efter Thomas’ opsang, må jeg jo nok hellere til at have gjort noget ved det. For mikrodata er fortsat noget af det, Google vægter særligt højt. (Det er nu flyttet opad på min to-do liste)

DUS og DVS
Han introducerede os også til begreberne DUS og DVS. Her måtte jeg melde pas på forhåndsviden, for jeg anede ikke, hvad de forkortelser dækkede.

Det ved jeg nu. Og det var faktisk ret simpelt. Den uvidende søgende, og Den vidende søgende. Og så var det jo pludselig logik for burhøns. Selvom fakta er, at de fleste glemmer at målrette deres seo til den uvidende søgende.

Jeg har endnu ikke modtaget dagens slide, men et af eksemplerne var manden med de 7 tommelfingre (Thomas), som skulle bore en hylde op i en væg. Han er den uvidende søgende og vil ikke gå i Google og skrive “Dewalt slagboremaskine”. Nej, han vil nærmere gå i Google og skrive “God boremaskine der kan bore i beton”.

Hvis du her glemmer at målrette din seo-indsats til de uvidende søgende, så forpasser du et kæmpe potentiale. Ikke mindst salgsmæssigt. For netop den uvidende søgende, er den der er mest villig til at slå til og købe. Hvis du stiller med en løsning. (Godt at huske på(!))

Linkbuilding, linkbuilding og linkbuilding
Efter 50 minutters keynote, begyndte tour de seo, hvor der i alt var 12 oplæg at vælge imellem. Man kunne nå 4. Og skulle derfor vælge 8 (otte) fra. Det var ikke let.

Mine valg endte med at være “Hold et vågent øje med din seo-indsats i Analytics” ved Søren Sprogø, “Linkbuilding 2016” ved Henrik Bondtofte, “11 tips til skalering af din linkbuilding-strategi ved Lars Skjoldby og “Linkbuilding i svære eller kedelige brancher” ved Sasa Kovacevic.

Generelt en ret inspirerende pakke. Og ja, jeg var gået all in på linkbuilding. Mest fordi det var det, jeg følte mig mindst vidende om. Og det er jo ligesom fedest at lære en masse nyt.

Jeg havde håbet lidt på “the quick fix”. Det kom (selvfølgelig) ikke rigtigt. Linkbuilding kræver bare arbejde og tid. Sådan er det. Men gevinsten kan også være enorm(!)

Nu vil jeg lade alle first impressions bundfalde ovenpå en ultra fed dag.

I næste uge, vil jeg summere lidt op og blandt andet stille fokus ind på linkbuilding. Som kan være lidt svært at komme i gang med. Men bare er så (pokkers) vigtigt.

Dejlig aften herfra.

/Tine

Ps. Vi havde også besøg af Brian Dean bag backlinko.com. Han delte ud af skarpe vidensperler baseret på en helt ny og stor google-undersøgelse.. Det skal jeg også nok komme lidt mere ind på. Snart.