Jeg har i et års tid fulgt Christina Klitsgaard som e-mailskribent og fra dag et været fascineret over, hvordan hun kunne få mig til at læse en hel nyhedsmail. Ja endda nogle laaange nogle af slagsen. Og helt uden billeder (!). Umiddelbart lyder det jo som noget, der kun kan frembringe et gaaaaab.

Men hver gang, hun sendte noget til min indbakke, MÅTTE jeg bare se, hvad det var, og ALT skulle læses. Ikke noget med skimme-læsning eller selektive badutspring. ALT skulle læses. Og ja, da hun så pludselig kørte en kampagne med kurser i effektiv e-mailmarkedsføring, kunne jeg da heller ikke på nogen måde leve uden det. Jeg var forelsket. Ja ikke på den der Christina-skal-vi-være-kærester-måde. Men i hendes ord. Hendes facon. Hendes måde at skabe billeder med ord.

Mandag og tirsdag i denne uge havde jeg så endelig den udsøgte fornøjelse at være på kursus i effektiv e-mailmarkedsføring hos min heltinde. Og hvor var det fedt. Hjernecellerne er fortsat ved at kapere, absorbere og organisere de mange input. For mange, DET var der (!)

Og blev jeg klogere? Ja, det gjorde jeg. En del faktisk. (Her KUNNE man indsætte en fanfare eller kaste lidt konfetti, men lad os lade være ;-)) Vi lærte rigtig meget om modtagertyper og psykologi og millioner (overdrivelse fremmer fortsat forståelsen) af do’s and don’ts. Noget af det var dybt og havde aldrig passeret min pandelap, mens andet i sin substans var så elementært, at selv den 11. tå (igen overdrivelse for forståelsens skyld) måtte krumme sig over, at man skulle på kursus for lige at få den på plads.

Ingen, som i INGEN, gider “læse mere”(!) Aber natürlich. Selvsagt. Logik for burhøns. Og så alligevel et bette “aha”. For var der en eneste kursist i rummet, der kunne se sig fri for at have skrevet “læs mere her”..? Nope. Vi sad alle i saksen. Med røde ører og blikket ned i bordet. Men DET er vi færdige med nu(!)

Og ja sådan er det jo. Bliver man ikke i ny og næ hevet fra tingene og bedt om at betragte det fra nye vinkler, så kører man 160 på rutinen. Og det virker jo. Umiddelbart. Men hvad nu, hvis det kunne virke endnu bedre? Efter to meget intensive kursusdage med Christina Klitsgaard, ved jeg, at det kan virke endnu bedre – og jeg tør godt garantere, at når jeg næste gang skal have forfattet mig en nyhedsmail, så bliver det – endnu bedre :)

Tak for opmærksomheden og fortsat god påske
Tine

Ps. Vidste du, at ps’et i en nyhedsmail er noget af det mest læste? Hvis ikke, så var der hermed også en lille aha-oplevelse til dig ;-)

 

Comments

Interessant indlæg. Dog ingen regel uden undtagelser: Jeg gider ofte godt “læse mere” og klikker mig spændt videre på linket.
Mon ikke det har mest at gøre med oplægget? Og læserens forventning til sandsynligheden for at der ligger spændende info og venter – hvilket afhænger bl.a. af det foregående kendskab til skribenten.

Venlig hilsen Anja

Alt med måde.

Tommelfingerregler er gode, men fald ikke for al slags salgssnak uden omtanke. Hvis ingen gider klikke på “læs mere”, så er det mærkeligt, at så store dele af verden med succes benytter sig af det :o)

Jeg selv har arbejdet med mange forskellige kundetyper og opgaver som kreativ ansvarlig kommunikatør på vegne af mine kunder, og hvis jeg anvendte Klitsgaard logikken fuldt og fast, ville jeg altså miste kunder og lave en gang pladder, som jeg ikke kunne være professionel bekendt.

Indhold er ofte mere værd end form.

Jeg fik et af mine første kreative job ud fra en kort “ansøgning”, som var skrevet i hånden på en serviet fra en café. Men den viste nok til at jeg fik en samtale to dage senere. At lære folk, at man aldrig må skrive fx “læs mere” er noget pjat, det handler mere om indholdet. Er indholdet relevant læser folk videre, uanset hvad du skriver i linket!

Har fulgt Klitsgaard de sidste par år, og jo, der kommer nogle guldkorn i ny og næ, men husk på: Hun sælger sig selv og sine kurser først og fremmest. Og det gør hun bedst med diverse aha-oplevelser. Bare vid, at hvis man skriver efter en Klitsgaard skabelon i sit materiale, emails og andet, så viser man ikke, hvem man selv er :o)

Gode hilsner og held og lykke
Trine

Hej Trine

Selvfølgelig. Alt med måde, og hvor der er regler, er der også undtagelser. I den forbindelse skal det måske siges, at det ikke blev sat op som en regel. Det var et lille prik i siden og en opfordring til at tænke kreativt, ikke misse detaljen og sørge for, at den ret, man ønsker at servere for sine kunder/læsere/brugere/besøgende, serveres så appetitligt som muligt. Måske ræssonnerer man lidt og ender med at skrive “læs mere”. Fordi det skal være minimalistisk. Traditionelt. Kort. Eller fordi det passer til målgruppen. Er det et valg, synes jeg det er ok. Men er det en bare-fordi-handling styret af vane og uopfindsomhed, så synes jeg, det er en god idé lige at ryste posen lidt. Og vi fik faktisk også eksempler på firmaer, der i splittests havde konstateret endda ret store klikforbedringer ved at ændre ordlyden.

Men som Christina også afslutningsvis sagde til os “lav jeres egne regler”. Hun leverede inspiration og input og derfra kan man jo så selv tage det, hvorhen man vil :)

Bedste hilsner,
Tine

Skriv et svar