Slået op d.

SeoDay 2016 – first impressions

Seoday 2016SeoDay indtager Danmark

SeoDay er ikke et nyt koncept.

Det har eksisteret i flere år.

Men i dag var der danmarkspremiere.

Og jeg havde billet. Ret fedt(!)

Keynote ved Thomas Rosenstand

Efter tjek-ind og morgenmad var vi klar til at gå i gang med et ret tæt-pakket program på SeoDay 2016. Keynote blev leveret af Thomas Rosenstand, som i vanlig stil havde sit publikum i sin hule hånd.

Det havde han også, da jeg tilbage i 2001-2006 kaldte ham “chef” og arbejdede som grafisk designer hos Concept Interest. Det var dengang, hvor hjemmesider pludselig blev “the shit”, både firmaer og reklamebureauer måtte forholde sig til. Og seo så dagens lys.

Dengang var seo og de virkemidler, man arbejdede med pænt anderledes, end de værktøjer, vi gør brug af i dag. Fx lå Concept Interest nummer 1, hvis du søgte på “reklamebureau København”. Et ret imponerende move, men selvfølgelig samtidig lidt fjollet og i dag går sådanne “narrestreger” ikke. Google vægter relevans, som noget af det højeste, og søger man et reklamebureau i København, ja så er bureauet i Ladelund i Nordjylland ikke implicit det mest relevante resultat.

Men at man kunne skaffe sig den placering i Google, var jo et signal om, at her var et firma, der kunne noget med det dersens seo. (Og ja, det var lidt svært ikke at grine lidt i skægget).

Meget har ændret sig siden da, men Thomas er fulgt med ændringerne og i dag anses han for en af de grand old seo-guruer og netop derfor, havde han fået taletid i Kolding ved dagens SeoDay.

Og der blev rusket op i os. Fx tilstår jeg gerne, at der der med mikrodata her på sitet… Det har jeg nok skubbet lidt fra mig. Men efter Thomas’ opsang, må jeg jo nok hellere til at have gjort noget ved det. For mikrodata er fortsat noget af det, Google vægter særligt højt. (Det er nu flyttet opad på min to-do liste)

DUS og DVS
Han introducerede os også til begreberne DUS og DVS. Her måtte jeg melde pas på forhåndsviden, for jeg anede ikke, hvad de forkortelser dækkede.

Det ved jeg nu. Og det var faktisk ret simpelt. Den uvidende søgende, og Den vidende søgende. Og så var det jo pludselig logik for burhøns. Selvom fakta er, at de fleste glemmer at målrette deres seo til den uvidende søgende.

Jeg har endnu ikke modtaget dagens slide, men et af eksemplerne var manden med de 7 tommelfingre (Thomas), som skulle bore en hylde op i en væg. Han er den uvidende søgende og vil ikke gå i Google og skrive “Dewalt slagboremaskine”. Nej, han vil nærmere gå i Google og skrive “God boremaskine der kan bore i beton”.

Hvis du her glemmer at målrette din seo-indsats til de uvidende søgende, så forpasser du et kæmpe potentiale. Ikke mindst salgsmæssigt. For netop den uvidende søgende, er den der er mest villig til at slå til og købe. Hvis du stiller med en løsning. (Godt at huske på(!))

Linkbuilding, linkbuilding og linkbuilding
Efter 50 minutters keynote, begyndte tour de seo, hvor der i alt var 12 oplæg at vælge imellem. Man kunne nå 4. Og skulle derfor vælge 8 (otte) fra. Det var ikke let.

Mine valg endte med at være “Hold et vågent øje med din seo-indsats i Analytics” ved Søren Sprogø, “Linkbuilding 2016” ved Henrik Bondtofte, “11 tips til skalering af din linkbuilding-strategi ved Lars Skjoldby og “Linkbuilding i svære eller kedelige brancher” ved Sasa Kovacevic.

Generelt en ret inspirerende pakke. Og ja, jeg var gået all in på linkbuilding. Mest fordi det var det, jeg følte mig mindst vidende om. Og det er jo ligesom fedest at lære en masse nyt.

Jeg havde håbet lidt på “the quick fix”. Det kom (selvfølgelig) ikke rigtigt. Linkbuilding kræver bare arbejde og tid. Sådan er det. Men gevinsten kan også være enorm(!)

Nu vil jeg lade alle first impressions bundfalde ovenpå en ultra fed dag.

I næste uge, vil jeg summere lidt op og blandt andet stille fokus ind på linkbuilding. Som kan være lidt svært at komme i gang med. Men bare er så (pokkers) vigtigt.

Dejlig aften herfra.

/Tine

Ps. Vi havde også besøg af Brian Dean bag backlinko.com. Han delte ud af skarpe vidensperler baseret på en helt ny og stor google-undersøgelse.. Det skal jeg også nok komme lidt mere ind på. Snart.

 

Slået op d.

“Skriv som en pro” – på kursus i copywriting

På kursus i copywriting ved den altid skarpe Christina Klitsgaard

20. januar 2016.

Vækkeuret ringede kl. 5.00.

Udenfor viste vinteren sig fra sin kolde side.

Minus 16,5 grader(!)

Alligevel sprang jeg velvilligt og lynhurtigt ud af den varme dyne.

Foran mig ventede nemlig 2 kursusdage i Vejle.

Jeg skulle lære at skrive som en pro.

Og Christina Klitsgaard skulle vise vejen.

Jeg havde det som et barn juleaften.

Fil_000 (36)

Jeg har været undervist af Christina før. Både i forbindelse med min uddannelse til Online Marketing Manager, men også før det – under overskriften “Effektiv emailmarkedsføring”.

Så jeg havde en god idé om, hvad jeg gik ind til. Intensiv undervisning, fuld gas på inspiration, smil og højt fagligt niveau. Ja, jeg mener “what’s not to like”.

Og denne gang var det i en helt fantastisk kulisse på Hotel Kellers Park i Vejle, hvor vi blev overrasket med gaver fra Christina og tip top forplejning.

“Lær email-copywriterens bedste skrivetricks”
Sådan stod der på salgsmaterialet, da jeg kort før jul var heldig at tilrage mig sidste plads på kurset. “Fedt”, tænkte jeg. For derefter at tænke “og hvad er det nu egentlig lige helt præcist copywriting er?”

Christina hjalp mig på vej, og jeg sidder nu med følgende definition:

“Copywriting er forfatning af tekster med et call-to-action. Ikke blot informative tekster eller underholdning. Det er tekster, der vil have læseren til at købe et produkt. Skrive sig op til en event. Eller på anden vis handle”.

Create something today, even if it sucks. Cup.

Den første dag stod meget i psykologiens tegn. Kend dine modtagere, vid hvordan de tænker – og ikke mindst, hvordan du trigger dem. På 2. dagen fik vi kruset på billedet ovenover.

Nu skulle der tekstforfattes. Og mantraen var “create something today, even if it sucks”. Fedt mantra. Gør noget. Også selvom det ikke er fantastisk eller perfekt. For som Christina også ynder at sige “perfect is the enemy of done”. Og ja, det er jo så ganske sandt.

Alt i alt 2 virkelig fede og indbringende kursusdage med mange (mange mange) indtryk og input, der lige nu er under behandling på øverste etage. Når de er en smule i system, skal det ikke udelukkes, at der kommer en ekstra lille opfølgning herinde.

Over and out for nu.
Kh Tine

Ps. Har du selv fået appetit på et kursus magen til, hvor du kan lege med ord og blive klog på copywriting? Kig forbi www.christinaklitsgaard.dk. Jeg anbefaler det gerne :-)

Slået op d.

Den perfekte gave til mormor

Mormors husregler

Gaven til mormor, kan godt være en udfordring herhjemme. Hun har nået alderen, hvor kommentaren altid er “jamen jeg mangler ikke rigtig noget”, når vi spørger efter en ønskeseddel. Men i år droppede vi de sorte tennissokker og håndcremen, og jeg satte mig til computeren og fik udarbejdet en ny plakat med mormors husregler. Det var en succes. Stor succes.

Min søn er mormors eneste barnebarn og de 2 er meget tætte. Jeg var ikke på samme måde tæt med min egen skønne mormor, men hun står stadig (sammen med min dejlige morfar) som noget helt særligt for mig. Hos mormor og morfar var der altid tid. Min mormor gik hjemme, bagte hjemmebag og lavede sin egen saft. Min morfar var ham, der fortalte de gode historier om de gamle dage – og alle de narrestreger, han havde lavet som barn og ung. Deres hjem var trygt og fredfyldt. Og jeg elskede at komme der.

Plakat med mormors husregler

I dag har mange bedsteforældre ikke helt den samme tid, men der er dog stadig noget særligt ved at komme hos mormor og morfar, farmor, farfar eller bedste. Og noget af det bedste er husreglerne – eller måske rettere manglen på samme. Hos mormor handler det nemlig ikke så meget om etikette og pli. Det handler om hygge og forkælelse. Nærvær og samtale.

Da jeg havde lavet husreglerne færdige viste jeg dem til min søn Magnus, som med et smil kiggede på mig og sagde “DET er lige min mormor”. Og ja, det er det. Og heldigvis er det sådan de fleste ser deres bedsteforældre. Som den hyggelige, rolige generation, der altid er der.

Kh Tine

Ps. Kender du en mormor, der kunne bruge mormors husregler, kan jeg fortælle, at plakaten snart komme til salg i webshoppen. Og ja, der bliver selvfølgelig også en til farmor, morfar, farfar og bedsterne.