Slået op d.

SeoDay 2016 – first impressions

Seoday 2016SeoDay indtager Danmark

SeoDay er ikke et nyt koncept.

Det har eksisteret i flere år.

Men i dag var der danmarkspremiere.

Og jeg havde billet. Ret fedt(!)

Keynote ved Thomas Rosenstand

Efter tjek-ind og morgenmad var vi klar til at gå i gang med et ret tæt-pakket program på SeoDay 2016. Keynote blev leveret af Thomas Rosenstand, som i vanlig stil havde sit publikum i sin hule hånd.

Det havde han også, da jeg tilbage i 2001-2006 kaldte ham “chef” og arbejdede som grafisk designer hos Concept Interest. Det var dengang, hvor hjemmesider pludselig blev “the shit”, både firmaer og reklamebureauer måtte forholde sig til. Og seo så dagens lys.

Dengang var seo og de virkemidler, man arbejdede med pænt anderledes, end de værktøjer, vi gør brug af i dag. Fx lå Concept Interest nummer 1, hvis du søgte på “reklamebureau København”. Et ret imponerende move, men selvfølgelig samtidig lidt fjollet og i dag går sådanne “narrestreger” ikke. Google vægter relevans, som noget af det højeste, og søger man et reklamebureau i København, ja så er bureauet i Ladelund i Nordjylland ikke implicit det mest relevante resultat.

Men at man kunne skaffe sig den placering i Google, var jo et signal om, at her var et firma, der kunne noget med det dersens seo. (Og ja, det var lidt svært ikke at grine lidt i skægget).

Meget har ændret sig siden da, men Thomas er fulgt med ændringerne og i dag anses han for en af de grand old seo-guruer og netop derfor, havde han fået taletid i Kolding ved dagens SeoDay.

Og der blev rusket op i os. Fx tilstår jeg gerne, at der der med mikrodata her på sitet… Det har jeg nok skubbet lidt fra mig. Men efter Thomas’ opsang, må jeg jo nok hellere til at have gjort noget ved det. For mikrodata er fortsat noget af det, Google vægter særligt højt. (Det er nu flyttet opad på min to-do liste)

DUS og DVS
Han introducerede os også til begreberne DUS og DVS. Her måtte jeg melde pas på forhåndsviden, for jeg anede ikke, hvad de forkortelser dækkede.

Det ved jeg nu. Og det var faktisk ret simpelt. Den uvidende søgende, og Den vidende søgende. Og så var det jo pludselig logik for burhøns. Selvom fakta er, at de fleste glemmer at målrette deres seo til den uvidende søgende.

Jeg har endnu ikke modtaget dagens slide, men et af eksemplerne var manden med de 7 tommelfingre (Thomas), som skulle bore en hylde op i en væg. Han er den uvidende søgende og vil ikke gå i Google og skrive “Dewalt slagboremaskine”. Nej, han vil nærmere gå i Google og skrive “God boremaskine der kan bore i beton”.

Hvis du her glemmer at målrette din seo-indsats til de uvidende søgende, så forpasser du et kæmpe potentiale. Ikke mindst salgsmæssigt. For netop den uvidende søgende, er den der er mest villig til at slå til og købe. Hvis du stiller med en løsning. (Godt at huske på(!))

Linkbuilding, linkbuilding og linkbuilding
Efter 50 minutters keynote, begyndte tour de seo, hvor der i alt var 12 oplæg at vælge imellem. Man kunne nå 4. Og skulle derfor vælge 8 (otte) fra. Det var ikke let.

Mine valg endte med at være “Hold et vågent øje med din seo-indsats i Analytics” ved Søren Sprogø, “Linkbuilding 2016” ved Henrik Bondtofte, “11 tips til skalering af din linkbuilding-strategi ved Lars Skjoldby og “Linkbuilding i svære eller kedelige brancher” ved Sasa Kovacevic.

Generelt en ret inspirerende pakke. Og ja, jeg var gået all in på linkbuilding. Mest fordi det var det, jeg følte mig mindst vidende om. Og det er jo ligesom fedest at lære en masse nyt.

Jeg havde håbet lidt på “the quick fix”. Det kom (selvfølgelig) ikke rigtigt. Linkbuilding kræver bare arbejde og tid. Sådan er det. Men gevinsten kan også være enorm(!)

Nu vil jeg lade alle first impressions bundfalde ovenpå en ultra fed dag.

I næste uge, vil jeg summere lidt op og blandt andet stille fokus ind på linkbuilding. Som kan være lidt svært at komme i gang med. Men bare er så (pokkers) vigtigt.

Dejlig aften herfra.

/Tine

Ps. Vi havde også besøg af Brian Dean bag backlinko.com. Han delte ud af skarpe vidensperler baseret på en helt ny og stor google-undersøgelse.. Det skal jeg også nok komme lidt mere ind på. Snart.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *